Sur Ba Programming Challenge

Kedves mindenki,

Azt találtam ki, hogy megtanítom SurBát kesztyűbe dum programozni. Ebből a célból pedig majd egyre gonoszabb és gonoszabb programozási kihívásokkal gyötröm majd pókhálós agyát. De hogy ne csak neki jusson a jóból, mindenki részt vehet a vidámságban!

Általános megjegyzések

  • A csellendzs Python nyelven fog zajlani, egyrészt mert a Python elhíresült arról, hogy jó oktató nyelv, másrészt mert így nekem is lesz valami kihívás benne, lévén ezen sorok írásakor még nem tudok saját Pythonul.
  • Egy használható Python bevezető található a http://www.learnpython.org oldalon. Ebből a "Hello, World!" fejezettől a "Functions" fejezetig érdemes megemészteni az ott találhatóakat.
  • Web programozás és rajzolás lesz a téma!

2017.VII.23

Adásszünet


Kedves nézőink,

Megszakítjuk adásunkat, hogy bosszantsuk Önöket.
Továbbá: http://spectrum.ieee.org/static/interactive-the-top-programming-languages-2017

Üdvözlettel,
A rendező gárda.

Tagek:
 
Utoljára módosította UPi 2017.VII.23 16:36-n; 0 hozzászólás;
Bejegyzés módosítása | PermaLink

2017.VI.29

A rekurziótól begolyózom


#!/usr/bin/python

import cgi
import cgitb
cgitb.enable()

form = cgi.FieldStorage()

def get_int_param(name, default):
    val = form.getvalue(name)
    if (val is None):
        return default
    return int(val)


def draw_circle(cx, cy, r):
    return '<circle cx="%f" cy="%f" r="%f" style="fill: none; stroke: #000000; " stroke-width="%d" />' % (cx, cy, r, 1)


def draw_circle_fractal(cx, cy, r, depth):
    result = draw_circle(cx, cy, r);
    if (depth > 0):
        r2 = r * 0.464101615
        r3 = r2 * 0.5773502690
        result = result + draw_circle_fractal(cx, cy - r + r2, r2, depth - 1)
        result = result + draw_circle_fractal(cx - r2, cy + r3, r2, depth - 1)
        result = result + draw_circle_fractal(cx + r2, cy + r3, r2, depth - 1)
    return result

print """Content-type: image/svg+xml

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>
<svg
   xmlns:svg="http://www.w3.org/2000/svg"
   xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"
   viewBox="0 0 600 600"
   version="1.1"
   height="600"
   width="600">
  <g>%s</g>
</svg>
""" % draw_circle_fractal(300300300, get_int_param("depth"4));

http://apocalypse.rulez.org/~upi/surba/circles.py?depth=2 [source]
http://apocalypse.rulez.org/~upi/surba/circles.py?depth=6 [source]
(Lehetőleg 6 feletti mélységben NE, mert megdöglik a számítógép!)

Hát húha. Itt egy csomó minden történt, ami eddig nem történt. Én meg nem szeretem, ha a dolgok másmilyenek! Lássuk, mi minden újdonsággal szolgál a mai csoda!

Függvények: Eddig csak a Python saját beépített függvényeit használtuk fel, mint pl az int, valamint a könyvárból előcsemegézett függvényeket, mint a cgi.FieldStorage. Eljött most az ideje, hogy sajátokat is csináljunk. Például, a get_int_param azt a bravúrt oldja meg nekünk, hogy beolvas és rögtön egész számmá alakít egy paramétert nekünk, ha pedig hiányozna (None az értéke), akkor egy alapértelmezett számot ad vissza helyette.

Ráadásul a függvények más függvényeket is meg tudnak hívni, például a draw_circle_fractal meghívja a draw_circle nevűt. Ha egy függvény pedig önmagát hívja meg, akkor azt rekurzív függvénynek hívjuk, és rettegünk tőle, hogy nehogy végtelen ciklust eredményezzen.

String formattálás: Eddig stringeket csak a + operátorral rakosgattunk össze. Van egy kényelmesebb módszer is: a formattálás, ami a stringet követő % operátorral működik. Fedezzük fel ennek a rejtelmeit!

Feladatok

  • Mi a szent szar a 0.464101615 és 0.5773502690? Ezek hogyan jöttek ki az UPinak?
  • Legyen paraméterezhető a körök vonalvastagsága, alapértelmezetten legyen 1.
  • A páros mélységben található köröket töltsük ki kék, a páratlanokat zöld színnel.
  • Ne három kör legyen egyben, hanem négy.
  • Bónusz feladat: Ne is, inkább öt!
  • Bónuszabb feladat: Rajzoljuk ki a Koch-görbét.
  • Legbónuszabb feladat: Rajzoljuk ki a Sárkány-görbét.
Tagek:
 
Utoljára módosította UPi 2017.VI.29 18:12-n; 2 hozzászólás;
Bejegyzés módosítása | PermaLink

2017.VI.28

Ha egy listát tudnék vezetni az összes esetről...


...szerencsére tudok. A Pythonban létezik egy "lista" nevű adatszerkezet, ami pont az, amit a név alapján gondolnánk.

Egy üres listát a [] literállal hozhatunk létre, vagy akár rögtön bele is rámolhatunk dolgokat: [10, 20.3, "alma", x] egy listát hoz létre amiben egy egész, egy valós, egy szöveg és az x változó értéke van.

#!/usr/bin/python

import random
import cgitb
cgitb.enable()

numbers = []
for x in range(050):
    numbers.append(random.randrange(01000));

print "Content-type: text/html\n\n"
print "<h1>Numbers!</h1>"
print "<p>I love numbers. Here's a few for you:<br>", numbers, "</p>"
print "<p>The length of the list is "len(numbers)". The third element in the list is ", numbers[2]"</p>"

largest = -1
for num in numbers:
    if (num > largest):
        largest = num

print "<p>The largest number is <b>", largest, "</b>"

http://apocalypse.rulez.org/~upi/surba/list.py [source]

Vegyük észre:

  • A cgitb modul komoly segítséget jelent Python programok hibáinak felderítésében. Ha a program futása közben történik valami gikszer, akkor szépen kiírja színes-szagos formában. Akkor nem segít, ha a program szintaktikai hiba miatt nem értelmezhető, ilyenkor csak a PuTTY-os módszer célravezető.
  • A for egy új ciklus szervező utasítás ami egy megadott intervallumon halad végig, vagy egy lista tartalmán.
  • A print parancs képes egy teljes listát kiírni.
  • A lista hosszát a len eljárással tudhatjuk meg.
  • A listában tetszőleges elemet meg tudunk címezni a lista[szám] formulával. Az elemeket 0-tól számozzuk, mind mindig, tehát a list[2] a harmadik elemet adja vissza.

Feladatok

  • Legyen paraméterezhető a lista mérete!
  • Írjuk ki a legkisebb számot is a listában.
  • Írjuk ki a páros számokat.
  • Hogyan lehetne a második for ciklust úgy megírni, hogy nem használjuk fel azt a tudásunkat, hogy a legkisebb lehetséges szám a 0?
  • Írjuk ki a számok átlagát.
  • Bónusz feladat: Írjuk ki a számokat növekvő sorrendben!
Tagek:
 
Utoljára módosította UPi 2017.VI.28 12:42-n; 3 hozzászólás;
Bejegyzés módosítása | PermaLink

2017.VI.26

Játék a véletlennel


Kicsit visszatérünk a vektorgrafikához, mert miért ne! Az alábbi program véletlenszerűen rajzol egy négyszöget:

#!/usr/bin/python

import random

coords = ''
= 0
while (< 4):
    coords = coords + str(random.randrange(162)) + ","
    coords = coords + str(random.randrange(162)) + " "
    i = i + 1


print """Content-type: image/svg+xml

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>
<svg
   xmlns:svg="http://www.w3.org/2000/svg"
   xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"
   viewBox="0 0 64 64"
   version="1.1"
   height="600"
   width="600">
  <g>
    <path d="M """ + coords + """ z" 
      style="fill: none; stroke: #000000;" />
  </g>
</svg>
""";

http://apocalypse.rulez.org/~upi/surba/polygon.py [source]

Vegyük észre:

  • Az import paranccsal lehet a Python terjedelmes könyvtárából elemeket berántani a programunkban. Enélkül csak néhány egészen alapvető és közhasznú függvény áll rendelkezésre.
  • A Pythonban vannak eljárások, ezek közül kettőt látunk itt: a random.randrange és str nevűket.
    • Egy függvényt úgy lehet meghívni, hogy a neve után zárójelek között és vesszővel elválasztva felsoroljuk a paramétereit. Futás közben a eljárás majd szépen lefut, és behelyettesít valamilyen visszatérési értéket a helyére.
    • A random.randrange(1, 62) eljárás egy egész számot generál az [1, 62) intervallumban. Az eljárás két egész szám paramétert vár, és egy egész számmal tér vissza.
    • Mivel a Python + operátora nem hajlandó számot és szöveget "összeadni", ezért a számokat az str(szám) eljárással szöveggé alakítjuk kézi hajtással. Ez az eljárás egy szám paramétert vár és egy szöveggel tér vissza, ami a számnak a tízes számrendszerű reprezentációja lesz.
    • Később megtanuljuk majd, hogyan csináljunk saját eljárásokat is.
  • A koordináta-párokat az elején állítjuk össze, majd ügyesen belegyömöszöljük a kiírt SVG dokumentumba egy óvatlan pillanatban.

Feladatok

  • Legyen a sokszög éleinek a száma is véletlenszerű, háromszögtől nyolcszögig.
  • Legyen a sokszög éleinek száma véletlenszerű 4 és 12 között, de mindenképpen páros.
  • Bónusz feladat: Legyen a sokszög színe is véletlenszerű.
  • Bónusz feladat: Generáljunk négyzetet. Ha elfajuló, akkor pirosra színezzük ki, ha normális, akkor zöldre.
Tagek:
 
Utoljára módosította UPi 2017.VI.26 20:17-n; 0 hozzászólás;
Bejegyzés módosítása | PermaLink

2017.VI.25

Paraméterek


Nagyon szuper egy program, ami lefut meg minden, megcsinálja a dolgát, más meg ne szóljon bele. Ezek a programok (hacsak valami véletlenszerűség nincs beléjük építve) mindig ugyanazt fogják csinálni, akárhányszor indítjuk el. Uncsi. Érdekes módon, a programok többsége nem így működik!

A weboldalaknál például szoktak lenni bemeneti értékek amiket a felhasználó valahogy kitölt, pl egy login űrlap vagy egy QR kód generáló. Az egyik módszer, amivel egy weboldalnak paraméter adható át az, ha a cím végén van egy kérdőjel, és utána név=érték lista & jelekkel elválasztva, például: https://duckduckgo.com/?q=miafasz&t=canonical&ia=videos

#!/usr/bin/python

import cgi, cgitb
form = cgi.FieldStorage()
= form.getvalue('a')
= form.getvalue('b')

print "Content-type: text/html\n\n"
print "<h1>This is addition</h1>"
print "<p>a = ", a, "</p>"
print "<p>b = ", b, "</p>"
print "<p>a + b = "(+ b)"</p>"
print "<p>a + b = "(int(a) + int(b))" (numeric)</p>"
if (int(a) % 2 == 1):
    print "<p>a is odd.</p>"
if (not (int(b) % 2 == 1)):
    print "<p>b is even.</p>"

http://apocalypse.rulez.org/~upi/surba/parameters.py?a=10&b=20 [source]

Most, átmeneti jelleggel, ne ragadjunk le annál, hogy pontosan mi történik az "import" kezdetű, és azt követő három sorban. Elégedjünk meg azzal, hogy így ki tudjuk termelni az a és b változókba az azonos nevű paramétereket, amiket a T. Felhasználó a weboldalnak átadott.

További újdonság, hogy nem text/plain a tartalom típusa, hanem text/html; ez azzal az örömteli eseménnyel jár, hogy a <h1> és </h1> ("heading 1") közötti részből egy címsor lesz, míg a <p>-ből pedig bekezdés ("paragraph").

Vegyük észre:

  • A Python különbséget tesz a szöveges változó és a numerikus változó között. Ha két szöveges változót adunk össze a + operátorral, akkor összefűzi őket, míg ha két numerikusat, akkor összeadja. (A Python is lehet hülye.)
  • Az int(...) függvény elvégzi nekünk azt a szívességet, hogy szöveges "10"-ből numerikus 10 értéket gyárt. (Ha nem végezhető a el a konverzió, mert mondjuk a="alma", akkor ott szépen megdöglik a programunk.)
  • % operátor maradékot képez két egész szám között, pl a % 2 az a változó paritását adja vissza (0 vagy 1).
  • Az if (...): hasonló elven működik, mint a while egy korábbi fejezetben: a törzsében található rész akkor fog lefutni (egyszer), ha a zárójelben található feltétel "igaz".

Feladatok

  • Próbáljuk ki a programot különböző bemenetekkel (pozitív, negatív számok, nem egész szám, szöveg).
  • Az if (not (int(b) % 2 == 1)): rész egyszerűsíthető. Hogyan?
  • Írunk egy programot, ami egy harmadik paramétert is vár (mondjuk c). Ha a c értéke "A" (add), akkor összeadja a két számot, ha "S" akkor kivonja, és ha "M" akkor összeszorozza.
  • Írjunk egy programot, ami eldönti az a és b számról, hogy relatív prímek-e.
  • Írjunk egy programot, ami eldönti egy a számról, hogy prím-e.
  • Bónusz feladat: Írjunk egy programot, ami eldönti egy a számról, hogy négyzetszám-e
Tagek:
 
Utoljára módosította UPi 2017.VI.25 20:10-n; 0 hozzászólás;
Bejegyzés módosítása | PermaLink

Tagek: